کامیون کمپرسی (Dump truck) که نام دیگر آن دامپتراک میباشد، نوعی وسیله نقلیه سنگین است که برای جابهجایی و حمل شن، ماسه، سنگریزه و نخالههای معدنی و ساختمانی استفاده میشود. کامیون کمپرسی دارای ساختار هیدرولیکی میباشد که در تخلیه مواد حمل شده، مورد استفاده قرار میگیرد. در کامیون کمپرسی یک اتاقک حمل مواد وجود دارد که مواد برای حمل در آن قرار میگیرد. همچنین برای تخلیه این مواد از کامیون کمپرسی لازم است کفه پشتی به صورت هیدورلیکی بالا برود و بعد از آن با حرکت کامیون، مواد حمل شده تخلیه میشود.
کامیون کمپرسی انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی انواع کامیون های کمپرسی میپردازیم. همچنین در مورد ساختار و بخشهای مختلف این کامیون و تاریخچه ساخت کامیون کمپرسی نکاتی را به شما خواهیم گفت.
تاریخچه ساخت کامیون کمپرسی
در زمینه تاریخچه ساخت کامیون کمپرسی باید گفت که برای نخستین بار مکانیزم کامیون کمپرسی بر روی یک گاری در دهه نوزدهم در اروپای غربی اجرا شد. با مرور زمان ساختار هیدرولیکی بر روی این مکانیزم پیاده شد. امروزه، تقریباً تمام کامیونهای کمپرسی توسط هیدرولیک کار کرده و در پیکربندی های مختلفی طراحی میشوند.
انواع کامیون کمپرسی
کامیون کمپرسی نیز دارای انواع مختلفی میباشد. این دسته بندی در کمپرسی ها میتواند بر اساس کارکرد، مشخصات ظاهری و فنی متفاوت باشد. اما به طور کلی دو دسته بندی اصلی برای کامیون های کمپرسی وجود دارد که عبارتاند از؛
- کامیون کمپرسی جاده ای
- کامیون کمپرسی غیر جاده ای
کامیون کمپرسی جاده ای و کامیون کمپرسی غیر جاده ای دارای ویژگیهای مختلفی است که مختص فعالیت خود میباشد. در ادامه به بررسی انواع این کمپرسی ها میپردازیم.
کامیون کمپرسی جاده ای
کامیون کمپرسی جاده ای یک نوع کامیون کمپرسی معمولی است که برای حمل مواد و مصالح در جاده مناسب است. ساختار این کامیون ها میتواند انعطاف پذیر تر نسبت به نوع دیگری باشد. همچنین توجه داشته باشید که در ساخت این کامیون ها یک یا دو محور متحرک استفاده میشود.
از ویژگیهای مهم این کامیون کمپرسی جاده ای میتوان به چابکی، انعطاف پذیری، سرعت بالا و قدرت زیاد اشاره کرد.
کامیون کمپرسی غیر جاده ای
در زمین های ناهموار و غیرمسطح ممکن است نیاز به یک کامیون کمپرسی داشته باشید. در این زمان کامیون های کمپرسی غیر جاده ای به کمک شما آمده تا مصالح ساختمانی خود از جمله شن و خاک را در سطوح ناهموار جا به جا نمایید. این کامیون کمپرسی غیر جاده ای از نظر ظاهر بسیار عظیم جثه بوده و ساختار آنها برای حرکت در زمین های ناهموار بسیار مناسب است.
بخش های مختلف و ساختار کامیون کمپرسی
این وسیله حمل و نقل سنگین از بخش های مختلفی ساخته شده است. بخشهای مهم این کامیون کمپرسی عبارتاند از؛
- کابین سرنشین
- اتاقک حمل مواد و مصالح
- شاسی
- سیستم هیدرولیکی
- فنر
- تایر و لاستیک ها
- ترمز خلا
معرفی کامیون کمپرسی های پرکاربرد و معروف
در ایران کامیون های کمپرسی زیاد با کاربردهای مختلفی وجود دارد. همانطور که انواع اصلی کامیون های کمپرسی را برای شما نام بردیم، هر یک از آنها برای مورد خاصی مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه برخی از معروف ترین کمپرسی هایی که کاربرد بیشتری دارد را به شما معرفی میکنیم؛
کامیون کمپرسی آفرودر
کامیون کمپرسی آفرودر یکی از انواع کامیون کمپرسی غیر جاده است که بسیار بزرگ بوده و برای حمل مصالح در زمین های ناهموار و غیر آسفالت مورد استفاده قرار میگیرد. اغلب از این کمپرسی در معادن استخراج شن و ماسه استفاده میشود تا بتواند در مسیرهای ناهموار به خوبی حرکت کند (مانند ماشین های آفرودی!). این کامیون کمپرسی آفرود حداکثر تا تناژ 60 تن را میتواند حمل کند.
کامیون کمپرسی ترانسپورتر
کامیون کمپرسی ترانسپورتر نیز از انواع دیگر کمپرسی است که توسط یک کشنده دیگر یا تریلر کشیده میشود. این کامیون ها دارای یک کانتینر بار دیگر هستند. در این نوع کامیون، ظرفیت حمل بار بیشتر بوده و میتوان مقدار بیشتر از مصالح و مواد ساختمانی را جابه جا نمود.
کامیون کمپرسی استاندارد
کامیون کمپرسی استاندارد همان کمپرسی ساده است که ممکن است در سطح شهر ببینید. این کمپرسی ها از سیستم هیدرولیکی برای تخلیه مصالح و مواد صنعتی استفاده میکنند. نحوه تخلیه این کمپرسی ها از پشت کامیون بوده و با بالا رفتن اتاقک، تخلیه مواد صورت میگیرد. این نوع کامیون برای مسافت های مختلف و از جمله محیط های جاده ای و هموار بسیار توصیه میشود.
کامیون کمپرسی ساید
کامیون کمپرسی ساید تقریباً شبیه به کامیون کمپرسی ساده یا همان استاندارد است، اما تفاوت آنها در این است که در زمان تخلیه مواد، به جای تخلیه از سمت عقب ماشین، از بغل مواد خالی میشود. از ویژگیهای مهم این نوع کمپرسی میتوان به سرعت بالای تخلیه و ایمنی در برابر واژگونی کامیون اشاره کرد. البته موتور این نوع کامیون قدرت کمتری دارد و برای مسافت های طولانی توصیه نمیشود.
اتاق کمپرسی:کامیون ها انواع مختلفی دارند ولی هر کدام از کامیون ها برای حمل بار هایی مخصوص ساخته و طراحی شده اند امروز در این مقاله از ان سی وای گروپ به شرح تمامی جزئیات اتاق های کامیون کمپرسی و ساده می پردازیم.
اگر کمی به اطرافتان دقت کنید کامیون های کمپرسی زیادی را میتوانید ببینید. ماشین هایی که برای حمل بارهای سنگین مسافت های طولانی بین شهری و یا درون شهری را طی می کنند تا کالا ها را به مقصد هایشان برسانند. اتاق کمپرسی به قسمت عقبی ماشین که مخصوص حمل انواع بار است میگویند. درباره ساخت این اتاقک ها باید بدانید که این اتاق ها با استاندارد های خاصی ساخته میشوند. عمده این اتاق ها ظاهری شبیه به یکدیگر دارند اما بعضی از کامیون ها بجای اتاق دارای یخچال پشت کشنده خود می باشند. که این کامیون های اصطلاحا یخچالی برای حمل مواد غذایی مانند گوشت و مواد غذایی زود مصرف استفاده میشوند.
اما موضوع بحث در این مقاله در مورد اتاق های کمپرسی می باشد.
جنس اتاق کمپرسی
اتاق های کمپرسی از دو جنس آهن و فولاد ساخته می شوند و نوع سومی نیز امروزه بر سر زبان ها افتاده است با نام فولاد ضد سایش که در واقع باید گفت: این حقیقت ندارد. زیرا اتاق های فولادی به مرور ساییده شده و وقتی عمر مفید آنها تمام شود نیاز به تعویض و تعمیر خواهید داشت. اما بهتر آن است که از متریال با کیفیت در ساخت اتاق کاربری کامیون ها استفاده شود تا عمر مفید آن ها افزایش پیدا کند.
تیم فنی نوین کمپرس یگانه یکی از برترین تولید کننده های اتاق برای کامیون های کمپرسی و ساده با ۳۰ سال سابقه درخشان آماده دریافت سفارشات شما عزیزان می باشد. گفتنی است ما برای ساخت اتاق ها و تمام لوازم آن از مواد اولیه درجه یک استفاده میکنیم. جنس بدنه و دیواره های اتاق های ما از جنس فولاد مبارکه اصفهان می باشد. تا مشتریان بتوانند با کیفیت ترین اتاق ها را از تیم ما تهیه کند.
اولین کامیون کمپرسی در چه سالی ساخته شد؟
اولین کامیون کمپرسی که ساخته شد در سال ۱۸۹۶ مربوط به شرکتی بود به نام تورنیکرافت که کامیون های بخاری میساختند. و برای اولین باز این شرکت دست به تولید کامیون هایی با ویژگی تخلیه بار ساختند. اما امروزه دیگر مانند گذشته نیست و کامیون های کمپرسی بصورت آپشنال تولید میشوند.
مانند:
اتاقک حمل مصالح
شاسی ها
کابین
تایر
سیستم های هیدرولیکی
ترمز های خلا
فنر
کاربرد کامیون کمپرسی
این کامیون ها برای حمل و نقل مصالح ساختمانی و حمل و نقل مواد دیگر مانند: خاک، مواد معدنی، نخاله ها، و دیگر مواد در نظر گرفته شده است. این کامیون ها یک اتاق در قسمت عقبی برای حجم مشخص شده ای از مواد دارند. ماشین کمپزسی یا دامپتراک (dump truck) در بخش حمل و نقل بین شهری یکی از بهترین گزینه ها می باشد. امروزه به دلیل حجم بالای جابجایی مواد صنعتی و معدنی در کشور این کامیون ها با استقبال خوبی رو به رو شده اند.
عملکرد کامیون کمپرسی
عملکرد این کامیون با این صورت است که از سیستم تخلیه بار کمک میگیرد. و این به این معنی می باشد که بازوهای هیدرولیکی دارد که به کفه وصل است و به وسیله پیستون ها یازو های هیدرولیکی را بلند کرده و بار را تخلیه میکنند.
ارتفاع کامیون های کمپرسی
کامیون های کمپرسی انواع مختلفی دارند و ویژگی های آنان بنابر کاربردشان متنوع است. اما بصورت میانگین ارتفاع زمینه ای برای آنان وجود دارد. البته در اندازه گیری ارتفاع کامیون کمپرسی دو مقدار وجود دارد. از کف زمین تا بالای اتاق و حالت دوم از کف اتاق تا بالای لبه اتاق اندازه گیری میشود. در کامیون های ۶ تن بصورت استاندارد ارتفاع کف اتاق تا لبه آن مقداری بین:۱.۴۵ تا ۱.۶۵ متر می باشد. و در کامیون های ۴۰ فوت ارتفاعی از ۱.۷ متر تا ۱.۸ متر می باشد.
انواع اتاق کمپرسی
مخزن های مخصوص آبپاش
مخزن های حمل مواد نفتی
تراک میکسر حمل بتون
اتاقک لجن کش
اتاق مخصوص ماشین های آتش نشانی
اتاق رستوران سیار
اتاق حمل مصالح ساختمانی
اتاق حمل گندم
اتاق یخچالی حمل مرغ و گوشت
اتاق دوجداره مخصوص حمل مواد غذایی
اتاق مخصوص حمل جوجه
کانتینرهای چرخدار
اتاق مخصوص حمل زباله
اتاق مخصوص با کاربرد نظامی
بزرگترین کامیون کمپرسی یا ابرکمپرسی
شاید برایتان جالب باشد که بدانبد بزرگترین کمپرسی جهان۲۰۰ تن بار را حمل میکند. اما چه نیازی به این خودرو است؟ در واقع این خودرو در ایران هیچ کاربردی ندارد اما در کشور های اروپایی در بخش های راه سازی کاربرد فراوان دارد. این خودرو ها که به ابر کمپرسی ها شهرت دارند جزء خودرو های غول پیکر به حساب می آیند.
شرکت های بزرگ سازنده کامیون کمپرسی
برند و شرکت های مختلفی در زمینه تولید و طراحی کامیون های کمپرسی فعالیت دارد. از بزرگترین و معتبرترین شرکت هایی که در ایران فعالیت داشته و های باکیفیت به بازار عرضه کرده است، شرکت رنو Renault میباشد. کامیون کمپرسی رنو Renault از پرقدرتترین و بهترین کمپرسی ها میباشد. نمایندگی های فعال این برند نیز در سراسر ایران وجود دارد.
بنز BENZ نیز از شرکت های قدیمی است که از زمان های بسیار دور در ایران فعالیت دارد. در سطح شهر و جاهای مختلف شما میتوانید کامیون کمپرسی بنز که اغلب نارنجی و یا سبز رنگ هستند را مشاهده کنید.
من MAN هم از دیگر شرکت هایی است که به طور کلی در زمینه ماشین های سنگین فعالیت دارد. کامیون کمپرسی من MAN از کمپرسی هایی است که شما میتوانید برای حمل بار و جابهجایی مصالح خود از آن استفاده نمایید.
جمع بندی
در این مطلب ما به معرفی کامل و جامع کامیون کمپرسی پرداختیم و در ابتدا به شما گفتیم که یک کامیون کمپرسی چیست؟ در ادامه به صورت مختصر درباره تاریخچه ساخت اولین کامیون کمپرسی توضیح دادیم. همچنین درباره انواع کمپرسی که کامیون کمپرسی جاده ای و غیر جاده است به شما نکاتی را گفته و توضیحات مفصلی دادیم. بخشهای مختلف یک کمپرسی را برای شما تشریح کرده و در ادامه برخی از معروفترین کامیون ها را با توجه به کاربرد آن معرفی نمودیم. در آخر نیز شرکت های بزرگ که در زمینه ساخت و طراحی کامیون های کمپرسی فعالیت داشته و در ایران نمایندگی فعال دارند معرفی کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما آموزنده بوده باشد.
تیم نوین کمپرس یگانه