اتاق کمپرسی 10 چرخ و 6 چرخ

اتاق کمپرسی 10 چرخ و 6 چرخ

فهرست مطالب

کمپرسی 10 چرخ یکی از خودرو های سنگین و کمپرسی است که از آن برای جا به جایی و حمل مواد معدنی و مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. کمپرسی ده چرخ از ماشین های سنگینی است که در ایران و در معابر شهری به وفور یافت می‌شود. کمپرسی 10 چرخ از محبوب ترین و شناخته شده ترین کمپرسی هایی است که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در ابتدا باید بدانید که کمپرسی ها در ایران در دو نوع کمپرسی 6 چرخ و کمپرسی 10 چرخ می‌باشد. کمپرسی شش چرخ با نام کمپرسی بنز مایلر نیز معروف می‌باشد.

اولین کمپرسی 10 چرخ

اولین کمپرسی 10 چرخ در ایران توسط شرکت مرسدس بنز عرضه شد. نام این کمپرسی ده چرخ، 2624 است که جز اولین و نخستین کامیون ده چرخ های ایران می‌باشد. این کمپرسی در بین رانندگان ماشین سنگین به “ده چرخ 2624 دماغ کوتاه” معروف است.
از کمپرسی 10 چرخ عمدتاً برای حمل و جا به جایی مواد و مصالح بسیار سنگین در مسافت های طولانی استفاده می‌شود. این کمپرسی ده چرخ به دلیل قدرت موتور بالایی که دارد می‌تواند مواد بسیار سنگین را به آسانی حمل کند و از آن عمدتاً در معادن و ساخت و ساز شهری استفاده می‌گردد.

ظرفیت و تناژ باری کمپرسی ده چرخ

همان‌طور که گفته شد این کمپرسی ده چرخ توانایی حمل مواد بسیار سنگین را در مسافت های طولانی دارد. معمولاً حداکثر ظرفیت حمل بار این کامیون های ده چرخ 15 تن است و از همین رو به آن کمپرسی 15 تن یا کامیون 15 تن نیز گفته می‌شود.
بر روی کارت ماشین برخی از مدل‌های این کمپرسی 10 چرخ، جمعاً 26 تن قید می‌شود. وزن خود خودرو تقریباً 13 تن است، می‌توان نتیجه گرفت که راننده بایستی 13 تن مواد را بر روی کمپرسی خود قرار دهد و حمل مواد بیشتر از ظرفیت خلاف قانون بوده و از طرفی می‌تواند به کامیون کمپرسی شما آسیب وارد کند.

اتاق کمپرسی 10 چرخ و 6 چرخ

یکی از رایج ترین کاربردهای کامیون کمپرسی، حمل و نقل موادی نظیر خاک و شن و دیگر موارد مشابه است. اتاقک عمیق کامیون کمپرسی جمع آوری، ذخیره و جابجایی موادی مانند شن را آسان می­کند. بنابراین در بیشتر موارد از کامیون‌های کمپرسی برای پروژه‌های عمرانی مختلف و ساخت و سازها استفاده می­شود.

اتاقک­های کمپرسی انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع ماشین و بار موردنظر اتاقک­های مناسب حمل و نقل انتخاب می­شوند.

اما به طور کلی کامیون­های دارای اتاق کمپرسی معمولاً برای حمل و نقل در جاده­های ناهموار انتخاب می­شوند.

اتاقک­های کمپرسی معمولاً بر روی ماشین­هایی سوار می­شوند که تحمل وزن اتاق و بار داخل آن را داشته باشند. به همین جهت ماشین­های از قبیل کامیون، کامیونت و تریلر گزینه­های مناسبی برای داشتن اتاقک کمپرسی هستند.

در این مقاله می خواهیم به بررسی اتاق کمپرسی 10 چرخ و 6 چرخ بپردازیم.

جنس اتاق­های کمپرسی

از آنجایی که اتاقک­های کمپرسی متحمل وزن­های زیاد و سنگین هستند، بنابراین نیاز است تا جنس مقاوم و محکمی داشته باشند و جنس این اتاقک­ها از فولاد یا آهن می­باشد. البته بعضی از اتاقک­های کمپرسی از جنس ساندویچ پنل هستند که مناسب برای مسافت­های بین شهری و بارهایی با وزن نچندان سنگین­اند.

ابعاد اتاق کمپرسی 6 چرخ

به طور معمول اتاق­ کمپرسی یک کامیون 6 چرخ، طولی در حدود 4200 میلی­متر و عرضی در حدود 2500 میلی­متر دارد و ارتفاع این اتاق چیزی در حدود 1150 ميلي­متر است. ظرفیت باری کامیون­های 6 چرخ چیزی در حدود 10 تن می­باشد.

اتاق کمپرسی 6 چرخ

ابعاد اتاق کمپرسی 10 چرخ

اتاق کمپرسی یک کامیون 10 چرخ، طولی در حدود 5200 میلی­متر و عرضی در حدود 2500 میلی­متر دارد و ارتفاع این اتاق چیزی در حدود 1250 ميلي­متر است.

ظرفیت باری کامیون­های 10 چرخ چیزی در حدود 15 تن می­باشد.

اتاق کمپرسی 10 چرخ

تفاوت اتاق­های کمپرسی

اتاقک­های کمپرسی علاوه بر تفاوت در حجم و اندازه، از نظر سیستم هیدرولیک کمپرسی نیز با یگدیگر تفاوت­هایی دارند. به طور کلی در ساختار اتاقک­های کمپرسی می­توان از سه نوع جک استفاده کرد.

1) تک جک ملخی

تک جک ملخی که به جک نیسانی نیز معروف است، برای کمپرسی­های نیسان استفاده می­شود.

2) جک کوزه­ای

معمولاً در کامیون و کامیونت­ها از جک کوزه­ای استفاده می­شود.

3) جک کمپرسی تلسکوپی

جک کمپرسی تلسکوپی که یکی از انواع جک­های یک طرفه می­باشد معمولاً برای اتاقک­های کمپرسی تریلرهای­ دو محور استفاده می­شود.

کلام پایانی:

امروزه با توجه به روند افزایشی ساخت و سازها، نیاز به مواد و مصالح ساختمانی افزایش پیدا کرده است. در نتیجه حمل و نقل مصالح ساختمانی نیز افزایش می­یابد.

از طرفی حمل و نقل با کامیون همچنان پرکاربردترین روش حمل و نقل بار در ایران است.

همانطور که پیش­تر اشاره شد، ماشین­هایی با اتاقک­های کمپرسی گزینه­های مناسبی برای حمل و نقل مصالح ساختمانی و موارد مشابه هستند.

دیواره آهنی یا فولادی اتاقک­های کمپرسی به راحتی موادی از قبیل خاک، شن، ماسه و مواد لازم جهت ساختمان سازی را در خود جای می­دهند.

یکی از ویژگی­هایی که باعث شده است تا استفاده از ماشین­هایی با اتاقک­های کمپرسی متقاضیان زیادی پیدا کند، سهولت تخلیه بار توسط این ماشین­هاست.

در روند تخلیه بار در اتاقک­های کمپرسی، در واقع تمام فرآیند تخلیه توسط جک­های تعبیه شده در زیر اتاقک انجام می­شود و بدین ترتیب نیازی به اشخاصی جهت تخلیه بار نیست.

بنابراین به مقدار زیادی در هزینه­‌ها صرفه جویی خواهد شد.

شرکت های سازنده کمپرسی 10 چرخ
شرکت های فعال بسیار زیادی در ایران حضور دارند که در زمینه تولید، طراحی و فروش کمپرسی 10 چرخ فعالیت دارند. برخی از این شرکت های فعال در زمینه تولید کمپرسی ده چرخ عبارت‌اند از؛
شرکت بنز BENZ
شرکت ایسوزو Isuzu
شرکت فاو FAW
شرکت من MAN
شرکت دانگ فنگ Dongfeng
شرکت آمیکو AMICO
شرکت ولوو VOLVO
اما همان‌طور که میدانید، شرکت مرسدس بنز از سرآمدترین شرکت هایی است که از قدیم الایام در ایران به عرضه کمپرسی 10 چرخ پرداخته است. بنز در دو مدل کمپرسی ده چرخ خود را عرضه کرده است؛
کامیون ده چرخ بنز مدل L2624
کامیون ده چرخ بنز مدل LK2624

مشخصات فنی کمپرسی 10 چرخ

قدرت موتور کمپرسی 10 چرخ 240 اسب بخار بوده و می‌تواند که 2200 دور در دقیقه و 824 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1500 تولید کند. چینش و آرایش سیلندرهای این کمپرسی 10 چرخ، به صورت خطی بوده تعداد سیلندر های آن 6 عدد و تعداد سوپاپ های آن 24 عدد می‌باشد. جعبه دنده کمپرسی ده چرخ 2624 دارای 16 دنده جلو (16 سرعته) و 2 دنده عقب است.
با توجه به مشخصات گفته شده، تقریباً این کمپرسی ده چرخ می‌تواند به سرعت 90 کیلومتر بر ساعت برسد. سیستم ترمز این کمپرسی به صورت پنوماتیک دو مداره بوده و ترمز دستی آن نیز به صورت پنوماتیک با فشار فنر روی چرخ های عقب می‌باشد. برای این کمپرسی 10 چرخ سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و خفه کن اگزوز نیز استفاده شده است. مخزن سوخت این کمپرسی 10 چرخ در حدود 200 لیتر است. فرمان این کمپرسی 10 چرخ از نوع هیدرولیکی است.
کامیون 10 چرخ با کاربری کمپرسی، دارای ظرفیت 20 متر مکعب فضا برای جا به جایی و حمل مواد می‌باشد.

قیمت کمپرسی ده چرخ

قیمت کمپرسی ده چرخ به عوامل زیادی بستگی دارد. در همین ابتدا باید گفت که قیمت خودرو های سبک و سنگین در ایران بسیار نوسان داشته و می‌تواند بدون هیچ دلیل ارزان یا گران باشد. اما عوامل و مشخصه های دیگری هستند که باعث می‌شود یک کمپرسی ده چرخ گران یا ارزان باشد، از جمله این عوامل تأثیر گذار در قیمت کمپرسی ده چرخ می‌توان به مقدار کارکرد و مدل ساخت آن اشاره کرد.

خرید کمپرسی 10 چرخ دست دوم

برای خرید کمپرسی 10 چرخ که یک خودرو سنگین و کمپرسی است، باید دقت، تجربه و مهارت بالا برای تست این خودرو سنگین داشته باشید. در زمان خرید یک کمپرسی ده چرخ حتماً به مقدار مسافتی که این ماشین کار کرده است توجه داشته باشید و آن را در زمان خرید خود در قیمت آن لحاظ کنید. اغلب ماشین‌هایی که بسیار کار کرده‌اند ممکن است قطعاتشان آسیب بیشتری دیده باشد و استهلاکش بیشتر است.
حتماً قبل از انجام معامله با صاحب خودرو، از او بخواهید که خودرو را در اختیار شما قرار بدهد و شما مسافتی را برای انجام تست، طی کنید.
سخن پایانی
کمپرسی 10 چرخ یکی از کمپرسی های قدرتمند در ایران است که می‌تواند به شما در حمل مصالح و مواد معدنی کمک کند. از مشخصه های این کمپرسی ده چرخ می‌توان به موتور قدرتمند، بدنه قوی و ظرفیت حمل بالای مواد اشاره کرد. در این مطلب ما به شما کمپرسی 10 چرخ را معرفی کرده و از اولین کمپرسی ده چرخی که به ایران وارد شد گفتیم. در ادامه نیز در مورد تناژ و حداکثر ظرفیت حمل بار توسط این کمپرسی 10 چرخ توضیح دادیم و نکات مهمی را در مورد کارت ماشین این خودرو نیز گفتیم. شرکت های مختلفی در ایران حضور دارند که به عرضه این کمپرسی ده چرخ پرداخته، ما نیز برخی از معروف ترین برند ها را به شما معرفی کردیم. از مشخصات فنی این کامیون کمپرسی 10 چرخ و قیمتی که این خودرو می‌تواند داشته باشد مواردی را به شما آموزش دادیم. در زمان خرید به نکاتی که برای خرید کمپرسی ده چرخ دست دوم گفتیم حتماً توجه داشته باشید. امیدواریم این مطلب برای شما آموزنده بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *